Tietotekniikka Lelussa

Lempäälän lukiossa on tehty pitkäjänteistä työtä tieto-ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämisessä jo 80-luvulta lähtien. Olemme olleet toteuttamassa Opetushallituksen virtuaalikoulu- ja oppimisympäristöhankkeita vuodesta 2000 alkaen. 1:1 pedagogiikka lukiossa -periaatetta noudattaen olemme varustaneet jokaisen opiskelijan omalla henkilökohtaisella läppärillä, luokat WLAN-tukiasemilla ja ottaneet tietokoneet aktiiviseen käyttöön opetuksessa sekä oppimisessa ja esimerkiksi sähköiset kokeet voidaan toteuttaa samanaikaisesti kaikille opiskelijoille EKOE -verkkoa hyödyntämällä.

Innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishankkeen avulla olemme vastaavasti kehittäneet uusia peli- ja virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä pedagogisia työkaluja oppimisen tukemiseksi. Koipitaipaleen Metso-suojelualueelle sijoittuva Koipitaipaleen aarteet -peli on kehitetty yhteistyössä 3DBearin kanssa. Myös luonnon internet -teema on toiminnassamme vahvasti mukana oman sääasemamme ja Ahtialanjärvellä sijaitsevan tutkimuslautan tuottaessa jatkuvasti reaaliaikaista tietoa opiskelijoidemme käyttöön.

Toisen asteen opiskelijoille tarkoitettu Get-A-Job -mobiilipeli pyrkii antamaan vinkkejä työnhakuun ja madaltamaan kynnystä lähteä liikkeelle. Peliä on ollut suunnittelemassa ja tekemässä pelinkehittäjä ja muutosvalmentaja Marja Viluksela (Ajatuspari), ryhmä Lempäälän lukion opiskelijoita ja paikallisia yrittäjiä. Myös Get-a-job -pelin kehittäminen oli mahdollista innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishankkeen avulla.

Lisätietoja 1:1 pedagogiikka lukiossa -hankkeesta löytyy täältä: https://www.facebook.com/11PedagogiikkaLukiossa