VIRRASSA NYT

Lempäälän lukion kakkosten vanhempainilta keskiviikkona 24.4.2024

Toisen vuosikurssin opiskelijoille ja heidän huoltajilleen tarkoitettu vanhempainilta pidetään verkkotilaisuutena keskiviikkona 24.4. klo 17.30. Linkki vanhempainiltaan lähetetään opiskelijoille ja heidän huoltajilleen wilmaviestillä.

Lämpimästi tervetuloa linjoille kuulemaan ylioppilastutkintoon ja jatko-opintoihin liittyvistä teemoista ajankohtaisten asioiden lisäksi!

Pitkän pimeän jälkeen koitti lempeän keväinen IMBY

huhti 19, 2024

Takatalvi oli sana, joka kaikui monen mielessä huhtikuun alussa. Talven viileys koetteli hermoja myös IMBY-päivän suunnittelijoiden mielissä, koska monelle kampuslaiselle IMBY oli viimeksikin selvä kevään merkki. Kuin ihmeen kaupalla keli muuttui viikonlopun aikana ja saimme juhlapäivänämme herätä linnunlauluun ja toiveikkaaseen kevään lämpöön!

Mikä on IMBY?

Aluksi hieman taustaa niille, joille IMBY-päivän idea ei ole entuudestaan tuttu. NIMBY eli Not In My Backyard on varmaan käsitteenä kaikille tuttu. Siinä ajatushan lähtee liikkeelle siitä, että kun etsitään sijoituspaikkaa tuulivoimapuistolle tai jätteenkäsittelylaitokselle, moni sanoo, että hyvä idea, kunhan ei tule lähellekään minun kotiani. IMBY-käsite on käsitteenä vieraampi. Siinä lähdetään liikkeelle kaikesta siitä, mitä voimme takapihoillamme ja takapihoillemme tehdä. Miten lähiympäristömme meihin vaikuttaa ja toisaalta miten ”takapihojamme” hoitaessamme hoidamme myös itseämme. IMBY-päiviä järjestetään ainakin vielä vain meillä Virta-kampuksella Lempäälässä.

Tänäkin vuonna IMBY-päivää suunnitellessamme mietimme paljon sitä, mitä kaikkea voimme tämän otsikon alle laittaa. Tavoitteena oli, että se jokin olisi jotain kouluarjesta poikkeavaa, toiminnallista ja jollakin tavalla myös vaikuttavaa. Halusimme että nuoret saisivat tietoa lähiseutujen luontoaiheisista harrastusmahdollisuuksista ja toisaalta erilaisista ammateista, joissa keskitytään ilmasto-, ympäristö-, luonto- tai kestävän kehityksen teemoihin. Koimme toiminnallisuuden tärkeäksi tavoitteeksi, koska lukioarki on varsin passiivista istumista. Lähdimme siis viime vuoden tapaan kehittelemään konseptia, jossa opiskelijat osallistuisivat ryhminä eri asiantuntijoiden vetämiin informatiivisiin ja toiminnallisiin työskentelypajoihin.

Päivän aluksi nuorille näytettiin lyhyt video, jossa rehtori Erno ja Soturiope Merja avasivat IMBY:n ideaa ja tavoitteita. Merja toi esille termin taustaa ja korosti sitä, että haluamme luoda liikettä, joka aktivoi ihmisiä tekemään yhdessä hyviä asioita lähiympäristössämme. Erno toi esille ympäristön ja luonnon merkitystä ja yhteyttä hyvinvoinnillemme.

Toisen oppitunnin aikana Ilmastosoturit järjestivät omille ryhmilleen päivän teemaan sopivan Kahoot-visan. Arvaapa kuinka moni suomalainen kaupunki on sitoutunut olemaan hiilineutraali jo vuoteen 2030 mennessä? Ja mikä näistä lajeista on onnistuttu suojelemaan sukupuutolta: naali, kiljuhanhi, kyhmyjoutsen, saimaannorppa?

Ruokailuvuorojen jälkeen kokoonnuimme aulatilaan yhteiseen tilaisuuteen, jossa kuultiin aluksi Lelun opiskelijan Oonan ja Tredun Julian herkkä tulkinta Sir Elwoodin ”Neiti Keväästä”. Musiikkiesityksen jälkeen lavalle asteli Jamo, joka kiitteli paikalle tulleita asiantuntijoita ja kehoitti nuoria ottamaan ilon irti pajoista ja miettimään pajoissa ollessaan: ”Voisko toi olla myös mun juttuni?”.

Pajatyöskentely lähti suurimmalla osalla opiskelijoista käyntiin lyhyillä alle 30 minuutin mittaisilla pajoilla, joissa asiantuntijat kertoivat omasta työstään tai harrastustoiminnastaan. Pajoissa nuoret pääsivät tutustumaan vesistötutkimuksen saloihin Hanna Arolan ohjauksessa. Veera Karhu kertoi iNaturalist-Luontoharrastajien toiminnasta. Luontoliiton Heini Ojala ja Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistyksen Karoliina Hult avasivat omien organisaatioidensa toimintaa. Katri Puranen vihki omassa pajassaan ryhmäläiset Lomonosov-kuunnelman saloihin. Hyötykeräyksen Maria Jokinen ja Anne Räsänen avasivat kiertotalouden saloja ja bottimaailmaa. Naisten Valmiusliiton Saara Koivunen opasti kotivaran tärkeydestä. Hämeen Liikunta ja urheilun Anniina Laukkanen antoi vinkkejä, miten päästä kesäksi kuntoon. Pirkanmaan Lintutieteellisen yhdistyksen aktiivi Laura Haikonen antoi bongausvinkkejä ja amerikkalainen Fulbright- vahvistuksemme Teresa Butler-Doran kertoi ilmastonmuutosasioiden opettamisesta kotimaassaan ja toi esille ylipäänsä faktoja kotimaansa tilanteesta. Erika Mustamäen pajassa puhuttiin kierrätysasioista ja taiteltiin hikihatussa biojätepusseja!

IMBY-päivää suunnitellessamme meillä oli tosiaan tavoitteena lähteä keskittymään toiminnallisuuteen. Oli kuvaavaa, että kun nuoret pääsivät itse valitsemaan ns. pitkän (vähintään 60 min kestäneen) pajan, ensimmäisenä täyttyivät paikat sellaisiin pajoihin, joissa oli jo otsikon perusteella selvää, mitä pajassa tehtäisiin. Luontoretkipaja täyttyi hetkessä. Samoin vegaanileipomus-, lasimaalaus- ja kangaskassipajat. Stressinhallintapajaan ja bongauspajaan oli myös paljon tulokkaita. Muihinkin paikkoihin tuli varsin hyvin ennakkoilmoittautumisia, mutta ilmoittautumisvaiheessa nuorten mielessä oli selvästi etsiä joukosta ”jotain muuta”.

Pitkissä pajoissa ”lajien kirjo” oli vieläkin suurempi. Koko kampusalue täyttyi toiminnasta, kun tornissa kiikaroitiin tirpusia Merjan, Henri Jokisen ja Valtteri Rosenbergin kanssa. Kampuksen tallilla touhuttiin hyönteishotellien kimpussa Carita Ylikipparin johdolla, koulun ympärillä kuljettiin (söpössä) jonossa kuuntelemassa Katri Purasen ja kumppaneiden Lomonosov-kuunnelmaa. Luonnon ja ihmisen yhteyttä syvennettiin myös ekopsykologi Kirsi Salosen pajassa, jossa aistittiin luontoa eri aisteilla ja pohdittiin luonnon parantavaa vaikutusta meihin. Sisätiloissakin availtiin näkymiä uusiin todellisuuksiin eli tehtiin botteja ja ideoitiin kestävän kehityksen yritysideoita paikallisen yrittäjäyhdistyksen aktiivien kanssa. Yritysideoissa Ismo Paanasen ja Jari Rantalan ohjeistus oli, muun muassa ja luonnollisesti, painottaa kestävän kehityksen näkökulmia.

Niin lyhyissä kuin myös pitkissä pajoissa oli useampia sellaisia, joissa halusimme pajoissa olevien nuorten saavan tietoa ja ymmärrystä ilmastonmuutokseen ja ympäristötutkimukseen liittyvästä erittäin korkeatasoisesta tutkimuksesta, mitä Suomessa koko ajan tehdään. Vaikka ilmastonmuutos on teemana pelottava pikemmin kuin houkutteleva, on joukossa onneksi sellaisia, joita aihe kiinnostaa ja jotka innostuvat sen tutkimuksesta. Siksi oli todella tärkeää saada tänne Helsingin yliopiston tutkijoita, kuten Janina Taurinen ja Henri Jokinen, joiden tutkimuksellinen kotipaikka on Ruoveden Hyytiälän metsäntutkimuslaitoksessa.

Samaan aikaan toisaalla eli Kirskaanniemen luontopolulla iso joukko nuoria yritti pysyä paikoin jäisillä poluilla. Soturien Nikolas Pirttisalon ja Miska Aution, sekä Soturiopettajien Tainan ja Saijan vetämä ryhmä pääsi nauttimaan nuotion äärellä kevään lämmöstä ja rätisevästä nuotiosta. Tapaturmiltakaan ei vältytty, mutta keväthän kuuluisasti kuivaa.

IMBY-päivän kokonaisanti oli erittäin positiivinen. Tapahtuman järjestäminen on paikoin työlästä, varsinkin jos niissä on näinkin paljon erilaisia muuttujia. Eli pajoja oli paljon ja ison opiskelijaryhmän sujuva siirtely paikasta toiseen ei ole ihan yksinkertaista. Viime vuoden IMBY:n ja muidenkin tapahtumien järjestelykokemuksesta oli tietysti paljon hyötyä.

IMBY-tapahtuma oli erinomainen esimerkki siitä, miten upea verkosto Ilmastosotureillakin on jo olemassa ja miten tällaisten tapahtumien organisoimisen seurauksena tämä verkosto entisestään laajenee ja edelleen, miten tärkeää on tehdä konkreettisia asioita yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä. Siitä syntyy aina myös jotain jatkoideoita.

Tätä todisti myös päivän päätöshetken iloinen puheensorina, kun järjestäjät, pajavastaavat ja henkilökunta juhlistivat onnistunutta IMBY-päivää ja varmaan vähän kevättäkin herkuttelemalla vegaanileipomispajan herkullisilla tuotoksilla!

Tämä vuoden IMBY:n pääjärjestäjinä oli opettajaryhmä, johon kuuluivat Riina Aspila, Eeva Gullstén, Maija Häärä, Merja Kuisma, Jarmo Lehtinen, Taina Salonen ja Leena Soinne. Koulun henkilökunnasta Tredun opettajilla oli iso vastuu esimerkiksi kangaskassi- ja lasimaalauspajoista. Yhteisöpedagogit Risto Pajari ja Erika Nieminen ottivat vastuuta musiikki- ja liikuntaosioista. Sotureitakin oli tietysti paljon mukana erilaisissa tehtävissä, joten osaamista kartutettiin monin eri tavoin.

Pieniä poimintoja opepalautteesta:

• Monipuolinen kattaus erilaisia teemapajoja, opiskelijoilla oli vaihtoehtoja valita.
  • Päivästä tiedottaminen oli hyvää, sekä etukäteen että päivän aikana. Pajojen aiheet olivat mielenkiintoisia. Järjestelyt toimivat. Paikalla olleet opiskelijat olivat positiivisella mielellä.
  • On ensinnäkin hienoa, että pitkän lukuvuoden aikana järjestetään yksi tällainen teemapäivä. Kiitos siitä järjestelyistä vastanneille. Tunnelma oli mielestäni hyvä pajoissa, joissa olin paikalla ja yleisesti, kun kokoonnuttiin Edner-aulassa. Oli myös hienoa kuulla esimerkiksi Ahtialanjärvellä tehdyistä lintuhavainnoista ja luontoretkestä Kirskaanniemessä, yleisvaikutelma oli oikein positiivinen.

Teksti: Jamo

Kuvat: Niko Kallio, Eeva Gullstén, Taina Salonen ja Saija Sinitalo

Kampuksen yhteinen IMBY-päivä on jälleen tulossa

IMBY-päivän ideana on kiinnittää katsetta ympärillemme. Miettiä omaa rooliamme osana luontoa ja sitä, miten olemme vuorovaikutuksessa ympäristömme kanssa.
Ilmastosoturit ovat kutsuneet Virta-kampukselle eri aloja edustavia ihmisiä pitämään erilaisia ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyviä toiminnallisia pajoja.
Luvassa on hauska ja erilainen päivä 💚

IMBY-päivän tapahtumat

Ensimmäisen oppitunnin aikana tunneilla katsotaan lyhyt video (noin 5 min) IMBY-päivästä.

Toisella tunnilla pelataan lyhyttä teemaan liittyvää Kahoot-peliä Ilmastosoturin johdolla. Muuten opetusta opettajan suunnitelman mukaan.

Ruokailuvuorot alkavat klo 10:30. Ruokailu päättyy 11:30. Tästä infotaan myöhemmin erikseen.

Klo 11:30-12 Käynnistetään IMBY-päivä Edner-aulassa. Aulasta siirrytään ensimmäiseen lyhyeen pajaan niihin luokkiin, jossa olisi 3. oppitunnin mukainen tunti.

Klo 12-12:25 Ensimmäinen lyhyt paja, jossa asiantuntija kertoo edustamastaan tahosta.

Klo 12:25 opettaja vie ryhmän seuraavaan lyhyeen pajaan

Klo 12:30-12.55 Toinen lyhyt paja.

Klo 13-14 Pitkä toiminnallinen paja (opiskelijat ovat ilmoittautuneet ennakkoon)

Klo 14-14:15 Yhteinen päätöstilaisuus Edner-aulassa.

Klo 14:15- Henkilökunnan ja pajojen pitäjien, sekä leivontavastuussa olleiden yhteinen päätöskahvittelutilaisuus ruokalassa.

Upea mainoskuva on Konsta Paanasen tekemä <3

OHJEITA JA LOMAKKEITA

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Esittely

Lempäälän lukio on innovatiivinen ja vireä lukio, jonka uudessa upeassa Virta-kampuksessa opiskelee yli 400 energistä, aktiivista ja elämänmyönteistä nuorta. Korkeatasoinen opetus, laaja kurssitarjotin ja monipuoliset opetusmenetelmät moderneissa tiloissa Ahtialanjärven rannalla luovat erinomaiset puitteet opiskelulle. Meille tärkeää on positiivinen yhteisöllisyyttä korostava ilmapiiri, jossa jokaista arvostetaan yksilönä.

Rehtorilta

Jouluinen tervehdys Virta-kampukselta!

Tuntuu siltä, että vuosi vuodelta aika rientää aina vain nopeammin. Paljon on kuitenkin ehtinyt syksyn aikana tapahtumaan ja on kiva todeta, että syyslukukausi on Lempäälän lukiossa sujunut jälleen kerran kivasti. Oppituntien lisäksi lukion syksyyn on mahtunut monenlaista toimintaa opiskelijakunnan järjestämistä tapahtumista kansainväliseen toimintaan mm. hienosti sujuneen Berliinin opintoretken muodossa unohtamatta tietenkään lukion syksyyn kuuluvia perinteisiä tilaisuuksia.

Syyslukauden yhtenä kohokohtana täällä kampuksella olikin tiistaina 5.12. vietetty itsenäisyys- ja lakkiaisjuhlapäivä. Suomen 106 vuotta jatkunutta itsenäistä taivalta juhlittiin samaan aikaan kun lakitimme syksyn ylioppilaamme. Tänä syksynä Lempäälän lukiosta valmistui yhteensä 17 ylioppilasta.

Lempäälän lukio
Valkeakoskentie 19