Opinto-ohjaus

Jatko-opintoinfon tallenne (15.1.2024)

Tallenne löytyy täältä: Jatko-opintoinfo tammikuu 2024.mp4

Opinto-ohjaus lukiossa

Opinto-ohjauksen tehtävänä on tukea opiskelijaa lukio-opinnoissa ja huolehtia siitä, että opiskelijalla on riittävästi sellaisia tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee valmistautuessaan ylioppilaskirjoituksiin sekä siirtyessään jatko-opintoihin ja työelämään. Ohjaustoiminta kattaa koko lukioajan.

Jokainen opiskelija kuuluu johonkin ohjausryhmään, jolla on oma ryhmänohjaaja. Ryhmänohjaaja seuraa ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä ja keskustelee tarvittaessa opiskelijoiden kanssa heidän käyttäytymisessään tai opintomenestyksessään tapahtuneista muutoksista sekä mahdollisista poissaoloista. Ryhmänohjaaja on tarvittaessa yhteydessä myös opiskelijan huoltajiin.

Opinto-ohjaajat vastaavat opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä. He toimivat ryhmänohjaajien yhdyshenkilönä ja tiedottavat opiskelijan tärkeimmistä opinto-ohjelman muutoksista ryhmänohjaajalle. Opot seuraavat opiskelijoiden opintomenestystä ja opintojaksojen/kurssien kertymistä ja ohjaavat opiskelijan jatkokoulutuksen ja ammatinvalinnan suunnittelua.

Henkilökohtaisessa ohjauksessa opiskelijat voivat keskustella opon kanssa opintoihinsa, koulutusvalintoihinsa sekä ammatti- ja urasuunnitteluunsa, tulevaisuuteensa ja elämäntilanteeseensa liittyvistä kysymyksistä.
Opiskelija voi varata ajan opinto-ohjaajalle Wilman kautta. Pidemmän ajan vaatimat asiat voidaan hoitaa oppituntien aikana, lyhyemmät asiat välitunneilla. Yksinkertaiset asiat kuten kurssi/opintojaksomuutokset voidaan hoitaa myös suoraan Wilmaviesteillä.

Opinto-ohjauksen tehtävänä on myös tukea ja auttaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Opot auttavat ja tukevat tarvittaessa opiskelijaa ongelmatilanteissa sekä ohjaavat hänet tarvittaessa erityisammattilaisten vastaanotolle.

Opinto-ohjauksen opintojaksot

Opinto-ohjauksen opintojaksot tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden hankkia perustiedot ja taidot, joiden varassa heidän on mahdollista suunnitella jatko-opintoja ja pohtia ammatillista suuntautumista. Opintomateriaali on pääasiassa sähköisessä muodossa Lempäälän lukion Moodlessa.

OPO01 on kaikille pakollinen opintojakso ja sen tunnit on hajautettu 1. ja 2. lukuvuodelle.. Tunnit on sijoitettu niin, että 1. vuoden opiskelijoiden tunnit ovat 1. sekä 4. periodissa ja 2. vuoden opiskelijoiden tunnit ovat 2. periodissa. Toinen kaikille pakollinen opintojakso OPO02 on nimeltään Jatko-opinnot ja työelämä. Myös OPO02-opintojakso on hajautettu ja se opiskellaan 2. vuoden keväänä ja 3. vuoden syksynä. OPO01- ja OPO02- opintojaksoja ei tarvitse välttämättä erikseen valita tarjottimelta, vaan ne lisätään automaattisesti opiskelijan opinto-ohjelmaan.

Opinto-ohjauksessa voi suorittaa myös kolme koulukohtaista valinnaista opintojaksoa. OPO03 on Oppimistaidon opintojakso. Opintojaksolla vahvistetaan ja syvennetään lukio-opiskelussa vaadittavia taitoja, tutustutaan erilaisiin muistiinpanotekniikoihin, harjoitellaan esseen kirjoittamista, etsitään omaa oppimistyyliä sekä suunnitellaan henkilökohtaista opintopolkua. Opintojakson käymistä suositellaan erityisesti niille, joilla on jonkinlaisia oppimiseen liittyviä haasteita tai joiden opiskelutaidot vaativat harjoitusta,

Tutorkoulutukseen (OPO05)  valitaan lukion 1. vuosikurssin opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneet esittelemään lukio-opiskelua ja Lempäälän lukiota uusille opiskelijoille ja kouluun hakeville seuraavana lukuvuotena. Opintojaksosta saa  erillisen todistuksen. Opintojakso kehittää mm. esiintymistaidon ja ryhmäyttämisen valmiuksia.

Työstä oppimisen opintojakso (OPO04) on tarkoitettu niille lukion opiskelijoille, jotka lukion ohella käyvät iltaisin, viikonloppuisin tai loma-aikoina töissä. Tarkoituksena on, että opiskelija havainnoi, mitä hän oppii työssään ja miten hän voi hyödyntää keskenään koulussa ja työpaikalla oppimiaan asioita. Opintojaksolla pidetään sähköistä oppimispäiväkirjaa ja tehdään portfolio. Opintojakson suorittamiseksi työssä on oltava vähintään 120 tuntia. Opintojaksolle ilmoittaudutaan opinto-ohjaajan kautta.

Lempäälän lukion opinto-ohjaajina toimivat

Suvi Haapalahti