Rehtorilta

TOINEN LUKUVUOSI VIRTA-KAMPUKSELLA - yllätyksenä hakijoiden suuri määrä

Kiitokset luottamuksesta, uudet ykköset!

Lukion opiskelijamäärän ennakoitiin ylittävän uudella kampuksella 400 opiskelijan rajan viidessä vuodessa. Nyt se näyttää ylittyvän kolmessa vuodessa, sillä lukuvuoden aloittaa noin 390 opiskelijaa. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden aloituspaikkojen määrä nostettiin 140:een. Keskiarvorajana oli entinen 7,4, joka kuitenkin nousi 7,75:een. Varasijoille jäi peräti 15 opiskelijaa.

Kaikki halukkaat eivät päässeet myöskään Lempäälän Tredun ammatillisille linjoille. Kampuksella voi valmistua seuraaviin ammatteihin: merkonomi, matkailupalvelujen tuottaja, lähihoitaja, lastenohjaaja, artesaani, sisustustekstiilien valmistaja, turvallisuusvalvoja ja kiinteistönhoitaja.

Kampuksella
Lukio toimii yhdessä Suomen nykyaikaisemmista koulurakennuksista. Virtaa on paitsi talon ympärillä kolmessa suunnassa, niin paljon myös talon sisällä. Viime lukuvuonna opiskelijoiden kanssa on kehitetty uusia käytäntöjä lukion tapahtumiin: vanhempainiltoihin, yo-/itsenäisyys-/valmistujaisjuhliin, vanhoihin tansseihin, penkkaripäivään ym. Erik Edner-aula on ollut tapahtumapaikkana. Yo-/ammattiin valmistujais-/itsenäisyysjuhla on jatkossakin Tredun kanssa yhteinen. Se on ke 5.12.2018 klo 13.00.

Luontoarvot
Saimme viime vuoden aikana ensimmäistä kertaa kokea kampuksen hienon ympäristön vuosikierron. Katselimme ikkunoista, miten syksyn lehdet kellastuivat, järvi jäätyi, Lokkisaari ry:n puuhamiehet tekivät järvelle uusia lintujen pesäpohjia, järvi suli, muuttolinnut saapuivat. Uusi lintutorni on ollut luontoharrastajien kovassa käytössä. Sitä on alettu luontevasti kutsua Virtatorniksi.

Sääasema, aurinkopaneelit, järven tutkimuslautta ovat toiminnassa. Ensimmäinen Ahtialanjärvikurssi on pidetty. Linnunpönttöjä on ripustettu puihin. Soutuvenekin on lukiolle hankittu. Veneelle saatiin kymmeniä nimiehdotuksia lukuvuoden viimeisenä koulupäivänä. Koulun alkaessa vene saa nimen.

Yhteistyö Tredun kanssa
Yhteistyö Tredun kanssa on ollut luontevaa. Kaksoistutkintoryhmällä on 1. vuosi takana. Uusi ryhmä aloittaa. Töiden opinnollistaminen ei ollut lukioväelle ennestään kovin tuttua.  Meidät on yllättänyt se, että juhliin ja muihin tapahtumiin on hyvin saatu ammattitaitoista järjestely- ja koristeluapua. Talossa on toiminut keväällä  myös Tredun opiskelijoiden perustama NY-yritys ReduWash, jossa autot ovat saaneet täydellisen pesu-, vahaus- ja siivouspalvelun.

Tilojen vuokraus
Virta-kampus -sivulla on ohjeet tilojen vuokraamiseen. Liikuntatilat vuokrataan Lempäälän kunnan Timmin kautta. Uutta viime lukuvuoteen verrattuna on, että yhdistykset ja seurat voivat vuokrata käyttöönsä myös pelkän kuntosalin.
Pirkan opisto toimii lukion tiloissa. Kunnanvaltuusto kokoontuu Virta-salissa, joka on ollut varsin paljon muussakin käytössä vuoden aikana. Tarjoilut on helppo tilata ISS-palveluilta.

Joukkoliikenne
Kampuksella on pysäköintipaikkoja rajoitetusti. Joukkoliikenne toimii. Kampukselle liikennöivät Tampereelta linja 50B, Vesilahdelta/Narvasta linja 55 sekä Valkeakosken liikenteen bussit. Junalle on vajaan kilometrin matka.

On hienoa aloittaa uusi lukuvuosi kanssanne

Menestyksellistä lukuvuotta

Erkki Hytönen