Rehtorilta

Jouluinen tervehdys Virta-kampukselta!

Tuntuu siltä, että vuosi vuodelta aika rientää aina vain nopeammin. Paljon on kuitenkin ehtinyt syksyn aikana tapahtumaan ja on kiva todeta, että syyslukukausi on Lempäälän lukiossa sujunut jälleen kerran kivasti. Oppituntien lisäksi lukion syksyyn on mahtunut monenlaista toimintaa opiskelijakunnan järjestämistä tapahtumista kansainväliseen toimintaan mm. hienosti sujuneen Berliinin opintoretken muodossa unohtamatta tietenkään lukion syksyyn kuuluvia perinteisiä tilaisuuksia.

Syyslukauden yhtenä kohokohtana täällä kampuksella olikin tiistaina 5.12. vietetty itsenäisyys- ja lakkiaisjuhlapäivä. Suomen 106 vuotta jatkunutta itsenäistä taivalta juhlittiin samaan aikaan kun lakitimme syksyn ylioppilaamme. Tänä syksynä Lempäälän lukiosta valmistui yhteensä 17 ylioppilasta. Näistä syksyn ylioppilaista kolme oli kaksoistutkinnon opiskelijoita. Ylioppilas Pinja Pitkänen piti juhlassamme kauniin puheen juhlayleisölle. Juhlapuhujan roolissa Lempäälän lukion entinen opiskelija, kapteeni Lari Toikka, toi taasen puolustusvoimien tervehdyksen juhlaväelle. Puheiden ja lakituksen lisäksi saimme juhlassa nauttia myös hienoista runo- ja musiikkiesityksistä, joihin osallistui lukio-opiskelijoiden lisäksi myös Tredun opiskelijoita. Kiitos kaikille juhlaan osallistuneille hienosta yhteisöllisestä tilaisuudesta!

Opiskelijakunta on tänäkin syksynä järjestänyt useita tapahtumia pukeutumisteemapäivistä kurpitsanveisto- sekä piparinkoristelukisoihin. Yhteisöpedagogimme Riston johdolla bändikerho on myös jatkanut toimintaansa, ja bändi onkin päässyt esiintymään useissa kampuksen tilaisuuksissa syksyn mittaan. Aktiivisia ovat myös olleet Lempäälän lukion Ilmastosoturit, jotka ovat omalla toiminnallaan näyttäneet esimerkkiä siitä, kuinka omalla toiminnallaan voi vaikuttaa positiivisesti itselle ja yhteiskunnalle tärkeissä asioissa. Hienoa!

Vaikka kuluneen syksyn aikana pöytätennismailojen ja pallojen suuri kulutus ja sitä kautta riittävyys on välillä aiheuttanut harmaita hiuksia niin pelaajille, opiskelijakunnan hallitukselle kuin oppilaitosten hallinnollekin, niin on hienoa nähdä, kuinka aktiivisesti kampuksen opiskelijat pingistä päivisin pelaavat. Valtakunnallisesti lasten ja nuorten liikkumattomuus on kuitenkin huolta herättävä asia ja tutkimusten mukaan toisen asteen opiskelijat ovat heitä, jotka liikkuvat alle 70-vuotiaista kaikista vähiten. Tulemmekin kevään aikana kiinnittämään kampuksella entistä enemmän huomiota toimenpiteisiin, joilla opiskelijoidemme koulupäiviin saadaan lisättyä liikkumista. Kannustamme kaikkia myös liikkumaan omalla vapaa-ajallaan, sillä tutkimusten mukaan liikunta lisää paitsi fyysistä ja henkistä hyvinvointia, niin myös parantaa oppimiskykyä.

Tähän loppuun on vielä ilo kertoa joulun hengen mukaisen Sydänpuu-keräyksemme onnistumisesta. Opiskelijakunnan organisoimassa keräyksessä apulaisrehtori Taina Salosen johdolla Virta-kampuksen opiskelijat sekä henkilökunnan jäsenet toimittivat jouluiloa 40 lapselle ja nuorelle. Lämmin kiitos kaikille keräykseen osallistuneille!

Kiitos myös koko lukion henkilökunnalle arvokkaasta työstänne, opiskelijoille ahkerasta opiskelustanne sekä huoltajille ja yhteistyökumppaneille toimintamme tukemisestamme! Tästä on hyvä jatkaa kohti vuotta 2024.

Rauhallista joulunaikaa sekä iloista Uutta Vuotta kaikille toivottaen,
Erno