Rehtorilta

KOLMAS LUKUVUOSI VIRTA-KAMPUKSELLA  -  jo yli 400 lukiolaista

Lukion opiskelijamäärän kasvu on edelleen nopeaa. 400 opiskelijan rajan oli tarkoitus ylittyä viidessä vuodessa. Nyt se ylittyi jo kampuksen kolmannessa opiskelijavalinnassa. Uusia opiskelijoita valittiin 126. Keskiarvoraja oli 7,4. Kaikille opiskelijoillemme suuret kiitokset luottamuksesta.

Tredun ammatillisille linjoille on jatkuva haku. Tänä lukuvuonna Tredun opiskelijoita on kampuksella enintään 350. Ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa liiketaloudessa, turvallisuusalalla, sosiaali- ja terveysalalla, kasvatus- ja ohjausalalla, tekstiili- ja muotialalla, taideteollisuusalalla ja matkailualalla.

Maakunnallinen VESO-päivä lukuvuoden alussa
Virta-kampuksella järjestettiin 6.8.2019 maakunnallinen VESO-koulutuspäivä. Mukana oli 200 lukion opettajaa Akaasta, Hämeenkyröstä, Kangasalta, Lempäälästä, Nokialta, Orivedeltä, Pirkkalasta, Ruovedeltä, Urjalasta, Valkeakoskelta ja Ylöjärveltä.

Uusi koulurakennus
Lukio toimii yhdessä Suomen nykyaikaisemmista koulurakennuksista. Talo on tullut tutuksi ja sen pedagogisia mahdollisuuksia on opittu yhä enemmän hyödyntämään.  Opiskelijoiden kanssa on kehitetty uusia käytäntöjä lukion tapahtumiin: vanhempainiltoihin, yo-/itsenäisyys-/valmistujaisjuhliin, vanhoihin tansseihin, penkkaripäivään ym. Erik Edner-aula on ollut tapahtumapaikkana. Yo-/ammattiin valmistujais-/itsenäisyysjuhla on jatkossakin Tredun kanssa yhteinen.

Luontoarvot
Saimme jälleen keväällä seurata, kun Lokkisaari ry:n puuhamiehet tekivät järvelle uusia lintujen pesäpohjia.  Muuttolintujen saapumista seurattiin ja uusia lajeja opeteltiin tunnistamaan. Lintutorni on ollut entistä enemmän luontoharrastajien käytössä. Se on saanut alan harrastajien parissa varsin osuvan nimen Virtatorni.

Sääasema, aurinkopaneelit ja järven tutkimuslautta ovat toiminnassa. Lukiolla on vene ja kolme kanoottia. Linnunpönttöjä on ripustettu lisää ja lintujen talviruokintaakin on ollut.

Uutta on lukion kummimetsään Koipitaipaleelle ja Kirskaanniemeen rakennettu 9 rastin pelireitti, jota myös esim. peruskoululaiset voivat käyttää. Kännykkään ladattava ohjelma löytyy appstoresta ja googleplaysta. Peli löytyy verkkosivulta koipitaipaleenaarteet.eu tai vps.virtuaalikoulu.org/koipitaipale.

Uusia hankkeita lv 2019-2020
Olemme saaneet ulkopuolista rahoitusta seuraaviin hankkeisiin
1. Erityisopetus, 1.8.2019-31.12.2020
2. Tutor-opettaja, 18.1.2019-31.7.2020
3. Lukiouudistuksen toimeenpano, 12.4.2019-31.12.2020
4. ESR-hanke, 1.8.2019-30.9.2021

Yhteistyö Tredun kanssa
Yhteistyö Tredun kanssa on luontevaa. Kolmas kaksoistutkintoryhmä aloittaa ja ensimmäinen ryhmä  osallistuu jo syksyn ylioppilaskirjoituksiin. Juhliin ja muihin tapahtumiin saadaan Tredun työharjoittelun opinnollistamisella ammattitaitoista työvoimaa. Talossa toimi keväällä Tredun opiskelijoiden NY-yrityksenä perustama Kahvila. Järjestämme muitakin yhteisiä tapahtumia lukuvuoden aikana

Tilojen vuokraus
Virta-kampus -sivulla on ohjeet tilojen vuokraamiseen. Liikuntatilat vuokrataan Lempäälän kunnan Timmin kautta. Tämän lukuvuoden alusta alkaen yhdistykset ja seurat voivat vuokrata käyttöönsä myös pelkän kuntosalin.
Pirkan opisto toimii lukion tiloissa. Lempäälän kunnanvaltuusto ja -hallitus kokoontuvat Virta-salissa, joka on ollut varsin paljon muussakin käytössä vuoden aikana. Tarjoilut on helppo tilata ISS-palveluilta.

Joukkoliikenne
Kampuksella on pysäköintipaikkoja rajoitetusti, mutta joukkoliikenne toimii. Kampukselle liikennöivät Tampereelta linja 50B, Vesilahdelta/Narvasta linja 55 sekä Valkeakosken liikenteen bussit. Junalle on vajaan kilometrin matka.

Kampuksen pihalle tulee syksyllä pysäköinninvalvonta. Ilman lupalappua ja väärin pysäköidyt autot voivat saada pysäköintivirhemaksun.

Menestyksellistä lukuvuotta 2019-2020

Erkki Hytönen