Opiskelijalle

Lempäälän lukion lukuvuosi on jaettu viiteen periodiin. Periodin aikana opiskellaan 5-7 koulun tarjoamaa oppiainetta. Periodin loppupuolella on päättöviikko. Oppiaineet on jaettu opintojaksoihin. Eri oppiaineissa kokonaisoppimäärät vaihtelevat.

Yksi opintojakso voi sisältää yhden tai useamman oppiaineen moduuleja. Opinnot arvioidaan opintojaksoittain. Monen oppiaineen yhteisessä opintojaksossa annetaan jokaisesta aineesta oma arvosana. Oppiaineen oppimäärän arvosana määräytyy opiskelijan opiskelemien pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojen arvosanojen opintopisteiden mukaan painotettuna aritmeettisena keskiarvona.

Lukio-opinnot muodostuvat pakollisista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista.  Keskenään valinnaisia opintojaksoja ovat pitkä- ja lyhyt matematiikka, uskonto ja elämänkatsomustieto, äidinkieli ja suomi toisena kielenä sekä kuvataiteen/musiikin 2. opintojakso.

Lukion suorittamiseksi opiskelijan on suoritettava yhteensä vähintään 150 opintopistettä, ylärajaa ei ole määritelty.  Kahteen opintopisteeseen sisältyy 22,8 x 75 minuutin oppituntia.

Opinto-ohjelma laaditaan pääsääntöisesti kolmivuotiseksi. Opiskelija voi perustellusta syystä suorittaa lukion minimissään kahdessa vuodessa ja maksimissaan neljässä vuodessa ilman poikkeuslupaa. Opiskeluajan pidentäminen edellyttää aina keskustelua huoltajien ja opinto-ohjaajan kanssa.

"Normaalivauhti" merkitsee, että saadakseen minimiopintopistemäärän 150 täyteen, on hyvä saada 1. ja 2. opiskeluvuoden aikana noin 60 + 60 opintopistettä ja päättövuonna 30 opintopistettä.

Lukion opiskelijasta tulee ylioppilas, kun hän on suorittanut viisi ylioppilastutkinnon koetta hyväksytysti ja saa lukion päättötodistuksen, jonka edellytyksenä on kaikkien pakollisten lukio-opintojen suorittaminen suoritusohjeiden mukaisesti ja hänen kurssikertymänsä on riittävä (vähintään 150 opintopistettä, joista vähintään 20 opintopistettä tulee olla valtakunnallisia valinnaisia opintoja).

Kaikkien kokelaiden on sisällytettävä tutkintoonsa äidinkielen ja kirjallisuuden koe. Lisäksi tutkintoon on sisällytettävä vähintään neljä eri tutkintoaineen koetta vähintään kolmesta seuraavasta ryhmästä: matematiikka, toinen kotimainen kieli, vieras kieli ja reaaliaine. Kokeisiin tulee sisältyä vähintään yksi pitkän oppimäärän koe.

Vieraan (A1) kielen, toisen kotimaisen kielen ja matematiikan kokeissa on kaksi tasoa. Mainituista kokeista ainakin yksi on suoritettava laajan tason mukaisesti.

Tutkintoon vaadittujen viiden kokeen lisäksi kokelas voi suorittaa yhden tai useamman muun kokeen. Kokelas voi halutessaan suorittaa eri oppimäärien kokeita samassa tutkintoaineessa. Saman aineen eri oppimäärien kokeet voidaan kuitenkin laskea suoritukseksi vain kerran, esimerkiksi lyhyt ja pitkä matematiikka tai evankelisluterilainen uskonto ja ortodoksinen uskonto.

Lautakunta on julkaissut verkossa toimivan palvelun, jossa voi kokeilla, millaiset koeyhdistelmät täyttävät nämä kriteerit. Pääset palveluun tästä.

Ylioppilaskirjoitukset voi suorittaa hajautetusti kolmen tutkintokerran aikana. Kirjoitukset voi aloittaa esim. toisen opiskeluvuoden keväänä tai opiskelija voi valmistua ylioppilaaksi vasta neljännen vuoden syksyllä. Syksyllä osallistuminen useampaan kokeeseen vaatii ylimääräistä opiskelua kirjoituksia edeltävänä kesänä. YO-tutkinto suoritetaan sähköisesti kaikkien aineiden osalta. Sähköisiä YO-kokeita varten harjoitellaan koko lukioajan.

Tärkeäksi yhdistäväksi elementiksi lukio-opetukseen on määritelty laaja-alaisen osaamisen osa-alueet.

Perusteiden mukaisesti laaja-alainen osaaminen käsittää opiskelijan hyvään yleissivistykseen ja hyväksi ihmiseksi kasvamiseen, kestävän tulevaisuuden rakentamiseen sekä jatko-opinto-, työelämä- ja kansainvälisyysvalmiuksiin tarvittavien tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostaman kokonaisuuden.

Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ovat

• hyvinvointiosaaminen
  • vuorovaikutusosaaminen
  • monitieteinen ja luova osaaminen
  • yhteiskunnallinen osaaminen
  • eettisyys ja ympäristöosaaminen
  • globaali- ja kulttuuriosaaminen

Opiskelijan tukena Lempäälän lukiossa on koko henkilökunta. Ryhmänohjaaja on opiskelijan lähin tukija, jolta voi kysyä apua mihin tahansa opiskeluun liittyvässä asiassa. Aineenopettajat neuvovat opiskelijaa eri oppiaineissa ja opinto-ohjaaja antaa opiskelusuunnitelma- ja uranvalintaohjausta. Erityisopettajalta saa puolestaan apua oppimisvaikeuksiin liittyvissä asioissa. Terveydenhoitaja, koulukuraattori, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä koulupsykologi ovat myös opiskelijan apuna koko lukioajan.

Innokasta opiskelua toivottaen,
Lempäälän lukion väki