Kotiväelle

Lempäälän lukion ja opiskelijoiden kotien välisen yhteistyön lähtökohta on avoin ja yhdenvertainen vuorovaikutus sekä keskinäinen kunnioitus. Yhteistyö tukee opiskelijan oppimisen edellytyksiä, tervettä kehitystä ja hyvinvointia. Sen tarkoituksena on edistää myös opiskelijoiden, huoltajien ja kotien osallisuutta sekä lukioyhteisön yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta. Yhteistyö huoltajien ja kotien kanssa kuuluu Lempäälän lukion toimintakulttuuriin, ja se jatkuu opiskelijan koko lukio-opiskelun ajan.

Yhteistyötä tehdään monilla eri tasoilla. Arjessa keskeisin yhteistyöväline on Wilma, jonka avulla koulun ja kodin välinen viestintä sekä esimerkiksi poissaolojen selvittäminen tapahtuu luontevasti. Koulukokoukset sekä vanhempainillat eri vuositasolle ovat myös tärkeä yhteistyömuoto. Lempäälän lukion kotisivuilla on perustiedot koulun toiminnasta, ohjauksesta ja opiskeluhuollon periaatteista. Ryhmänohjaaja on ensisijainen yhteyshenkilö opiskelijan kotiin. Ryhmänohjaaja informoi koteja koulun ja kyseisen vuositason ajankohtaisista asioista. Ohjaus- ja tukitoimenpiteissä lähtökohtaisesti toimitaan opiskelijan kanssa, mutta tarvittaessa mukaan otetaan myös huoltajat. Yhteistyötä tehdään opiskelijan ja hänen perheensä kokonaistilanne huomioiden. Huoltajien mielipiteitä kuullaan mm. koulukokouksissa sekä vanhempainilloissa.

Lempäälän lukion työ- ja loma-ajat löytyvät kotisivujen Opiskelijalle -välilehdeltä.

Huoltajan Wilma-tunnukset

Huoltajalla toimivat opiskelijalle samat Lempäälän Wilma-tunnukset kuin peruskoulussa.

Jos uusi opiskelija ei siirry Lempäälän kunnan peruskoulusta, eikä huoltajalla ole Lempäälän Wilman tunnuksia itselläkään, niin pitää toimia ”Uusi huoltaja Wilman tunnuksen luonti” -lomakkeen mukaisesti. Ohje on lukion kotisivulla

Jos uusi opiskelija ei siirry Lempäälän kunnan peruskoulusta, mutta huoltajalla on voimassa oleva Lempäälän Wilman tunnus, niin hän voi lisätä opiskelijan omaan Wilmaansa:

Asetukset>Käyttöoikeudet>Lisää rooli>Huoltajatiedot saatavilla väestörekisterin kautta>Hae huollettavasi>valitse oikea lapsi listasta>vahvista.

Jos huomauttaa oikeuksista, niin se on ohitettavissa ”tee poikkeus” -pyynnöllä.

Huoltajan pitää lukuvuoden alussa tarkistaa ja täydentää opiskelijan tiedot Wilman sähköiseltä lomakkeelta

Oppilastietolomake, ”Lomake opiskelijatietojen tarkistus lukio”, löytyy Wilmasta lomakkeet-välilehdeltä. Huom. Lomakkeet-välilehti löytyy vain Wilman internetselaimella käytettävästä versiosta, eli se ei ole Wilman mobiiliversion kautta käytettävissä.

Tunnistautuminen Wilmaan ja lomakkeen tarkistus tapahtuu, sivun https://lempaala.inschool.fi/

kautta. Tietojen tarkistus vaatii ns. vahvan tunnistautumisen, eli pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen käyttöä. Vahvan tunnistautumisen (Asetukset>Käyttäjätilin asetukset>Vahva tunnistautuminen) jälkeen oppilastietolomake löytyy jatkossa Wilman lomakkeet-välilehdeltä.

Lempäälän kunnan Wilma-ohjeet ja ohjelinkki vahvaan tunnistautumiseen

Ohjeet vahvaan tunnistautumiseen