Kannettavan tietokoneen käyttöehdot

SOPIMUS

Saat Lempäälän lukiosta lukio-opintojasi varten kannettavan tietokoneen HP EliteBook 840 G5, sarjanumero  _________________________________________________________________________ käyttöösi. Lukiossa tieto- ja viestintätekniikan käyttö on luonnollinen osa lukio-opiskelua. Tarkoituksena on, että otat koneen joka päivä mukaan (akku täyteen ladattuna) samalla tavalla kuin muut opiskeluvälineet.

Koneen omistaa rahoitusyhtiö 3STEP IT OY, jolta koneen on liisannut Lempäälän kunta.

Ennen tietokoneen saamista sinun tulee sitoutua alla oleviin käyttöehtoihin.  Sopimuksen allekirjoittamalla suostut noudattamaan seuraavia ehtoja:
Opiskelijana

1. Maksan tietokoneesta 100 euron atk-tuki-/vakuutusmaksun /vuosi (sis. laajennettu 3 vuoden onsite takuun ja erillisen vakuutuksen mikä ei kuitenkaan korvaa nesteiden aiheuttamaa vahinkoa).
  2. Huolehdin tietokoneestani hyvin.
  3. En luovuta konetta muiden käyttöön.
  4. Huomioin ja ymmärrän kuljettamisessa tarvittavan varovaisuuden.
  5. En jätä tietokonetta vartioimatta tai näkyville autoon tai muuhun kulkuneuvoon.
  6. Pidän huolta, ettei kenenkään huolimaton tai ilkivaltainen käytös vahingoita tietokonetta.
  7. Jos tietokone katoaa tai varastetaan, ilmoitan siitä välittömästi koululle. Koulu tekee katoamisesta aina rikosilmoituksen poliisille, joten varaudun vastaamaan poliisin kysymyksiin katoamisolosuhteista.
  8. En asenna koneen kiintolevylle ohjelmia. Jos tarvitsen jotain laillista sovellusta, pyydän asennuslupaa ja asennusta koululta, joka harkitsee tapauskohtaisesti asennustarpeen.
  9. En tallenna koneelle tekijänoikeussäännösten vastaista tai laitonta sisältöä.
  10. Huolehdin, että tietokoneen käyttöturvallisuutta parantavat päivitykset (esim. käyttöjärjestelmä ja selain) tulee asennettua.
  11. Jos koneeseen tulee laitteistovika, tuon sen heti takuuhuoltoa (takuu 3 vuotta) varten koululle. Ohjelmisto-ongelmissa otan yhteyttä koulun vastuuopettajaan (Mika Setälä) tai tvt –siviilipalvelusmieheen (jos sellainen on koulussa).
  12. Noudatan opettajan tietokoneen käyttöön liittyviä ohjeita.  Kun konetta ei tunnilla käytetä opiskeluun, pidän sen läpän suljettuna, jottei oma ja toisten opiskelijoiden tarkkaavuus vaarannu.
  13. Jos kone huolimattomuuteni seurauksena katoaa tai hajoaa, sitoudun maksamaan koneesta täyden hinnan (jäljellä oleva leasingvuokra + lunastusarvo). Maximihinta on koneiden ostohinta uutena

727 € sisältäen ADP:n (alv 0 %), joka pienenee koneiden vanhetessa. Korvaussummaa voidaan tapauskohtaisesti kohtuullistaa olosuhteiden perusteella.

1. Opintojen päättyessä saan lukiolta tiedon, onko koneen lunastus mahdollista.
  2. Tiedostan, että maksut saattavat muuttua, jos oppivelvollisuus laajenee toiselle asteelle. Lukio toimii lain edellyttämällä tavalla.
  3. Käytämme Virta-kampuksella Tredun kanssa yhteistä tietoverkkoa. Tutustun myös sen sääntöihin: https://www.tredu.fi/material/attachments/tredu/tredu/iNNSrGwfr/tietoliikenneverkon_kayttosaanto.pdf

Olen ymmärtänyt tässä sopimuksessa olevat ehdot ja sitoudun noudattamaan niitä.

Lempäälässä/Vesilahdella/_________________          ___.  _____________kuuta 2019

Opiskelijan allekirjoitus
_____________________________________             käännä -> huoltajan täytettävä osuus

Nimen selvennys

Huoltajat:

Lukion aloittavalle nuorellenne luovutetaan kannettava tietokone opiskelukäyttöön. Jotta hän voi saada koneen käyttönsä, hänen on sitouduttava yllä oleviin käyttöehtoihin. Tämän mahdollistamiseksi toivomme teidän sitoutuvan alla oleviin sääntöihin. Tämän sopimuksen allekirjoittamalla suostutte noudattamaan seuraavia ehtoja:

1. Opiskelija maksaa koneesta vuosittain 100 euron atk-tuki-/vakuutusmaksun (laskutetaan).
    Jos oppivelvollisuus laajenee toiselle asteelle, sillä saattaa olla vaikutus maksuun. Lukio toimii lain edellyttämällä tavalla.
  2. Varmistamme, että lukiolaisemme on ymmärtänyt, mitä tarkoittaa asiallinen ja hyvä huolehtiminen tietokoneesta. Varaudumme tarvittaessa maksamaan koneen täyden hinnan (jäljellä oleva leasingvuokra + lunastusarvo), jos kone huolimattomuuden vuoksi katoaa tai hajoaa (kotivakuutus saattaa kattaa vahingon, huom. omavastuu).  Maximihinta on koneiden ostohinta uutena 727€ (alv 0 %), joka pienenee koneiden vanhetessa.
  3. Ilmoitamme heti katoamisesta tai vahingosta koululle. Huolehdimme, että kone toimitetaan tarvittaessa koululle huoltoon.
  4. Takaamme, että tietokone, virtalähde ja suojapussi (jos sellainen tuli koneen mukana) palautetaan, kun lukiolainen lähtee pois tästä koulusta tai kun koululta pyydetään palauttamaan kone. Lukiolaisella saattaa olla mahdollisuus lunastaa kone itselleen.
  5. Takaamme, että tietokonetta ei käytetä mihinkään laittomaan eikä yhteiskuntaa vahingoittavaan tarkoitukseen, mukaan lukien pääsy sopimattomille internet-sivuille ja keskustelupalstoille.
  6. Takaamme, että koululle ilmoitetaan heti tietokoneen sijoituspaikan muuttumisesta,

esim. perheen osoitteen tai asumisjärjestelyiden muutoksesta.

Tämä sopimus raukeaa huoltajan osalta, kun opiskelija täyttää 18 vuotta.

Lempäälässä/Vesilahdella/ ______________  ___. ____________kuuta 2019

Huoltajan allekirjoitus