Virta-Heimon Yrittäjyyskisan voittaja on Foodswipe!

23.3.2022

Lelu ja Tredu perustivat yhdessä paikallisen yrittäjäyhdistyksen ja Lempäälän kunnan kanssa viime syksynä yrittäjyysyhteisön. Heimon tarkoituksena on jakaa yrittäjyyteen liittyvää tietoa ja tuoda yrittäjyyttä ylipäätään lähemmäs Virta-kampuksen ihmisten arkea. Heimon yhteisenä leirinuotiona toimii www.virtaheimo.fi –nettisivusto, jonne kootaan kaikkea aiheeseen liittyvää aineistoa.

Virta-Heimon lähtölaukaus ammuttiin marraskuun 1. päivänä 2021, jolloin julkaistiin em. nettisivut ja käynnistettiin Yrittäjyyskisa (#TienaaTonni). Kisassa ideana oli muodostaa 2-5 hengen suuruinen ryhmä ja keksiä yritysidea, jota ryhmä voisi lähteä toteuttamaan saman tien näillä resursseilla ja osaamisella. Yritysideaa piti avata maksimissaan kahden minuutin mittaisella videolla, joka piti lähettää kisajärjestäjille. Kisaan ilmoittautui yhteensä 19 joukkuetta ja videon sai aikaiseksi 9 joukkuetta.

Arvoisa tuomaristo, johon kuuluivat sivistysjohtaja Nina Lehtinen, yrittäjien edustaja Henri Hakavuori, Tredun koulutuspäällikkö Marko Murto-Seppä sekä Lempäälän lukion rehtori Erno Tossavainen, katsoi videot ja pisteytti ne seuraavien kriteerien mukaisesti:

1. Onko idea toteutuskelpoinen eli onko sillä mahdollista menestyä

2. Idean innovatiivisuus ja innostavuus

3. Testaamisen toteutus

Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisuus katsottiin eduksi!

Tuomaristo pisteytti ryhmien esitykset ja järjestäjät laskivat pisteiden perusteella jatkoon seuraavat joukkueet: Foodswipe, I & S, Lahjamo, Pihanhoito Rautkivi, Sijoitushelppi ja VR Film.

Joukkueiden tukena oli alustava lähtien upea yritysmentoriryhmä, johon kuuluivat Marika Ritala-Mäkinen, Jari Rantala, Mikko Kivelä, Kristian Lella, Henri Ratinen ja Ismo Paananen.

Yrittäjyyskisan 24H-finaali starttasi käyntiin Virta-salissa tammikuun 20. Kisaa oli käynnistämässä sarjayrittäjä ja Heimolegenda Ismo Paananen. Finaali järjestettiin Hackathon-mallin mukaan eli jokaisen ryhmän tehtävänä oli lähteä jalostamaan omaa yritysideaansa. Erityisesti jatkokehittelyssä painottui myynnin näkökulma: miten yritysidealla saadaan aikaan voittoa?

Seuraavan vuorokauden aikana käynnistyi varsinainen mylleröinti, kun ryhmät joutuivat pistämään kaiken osaamisensa peliin. Ilta venyi pitkäksi ja seuraavana aamuna moni nuori yrittäjäkokelas kertoi unen karanneen, kun erilaiset ongelmat ja ratkaisut pyörivät mielessä.

Tasan vuorokautta myöhemmin ryhmät jalkautuivat Virta-salin lavalle esittämään omat ideansa ja vakuuttamaan ankara yrittäjistä koostunut tuomaristo oman ideansa timanttisuudesta. Esitykset videoitaan laakista purkkiin. Tuomaristo joutui lähes mahdottoman eteen, koska kaikkien ryhmien ideat olivat erinomaisia, esitykset kerrassaan upeita ja jokaisen ryhmän ideat vielä lähtökohdiltaan niin erilaisia.

Tuomaristolla oli helmikuun 10. päivään asti aikaa tehdä ero yritysesitysten välillä. Alustavaan äänestykseen osallistui paljon varsinaiseen tuomaristoon kuulumattomia, mutta lopullisen valinnan esitysten välillä teki tuomariryhmä, jossa oli mukana edellä mainitut yrittäjämentorit.

Helmikuun 10. päivä aamuna koko koulu keskittyi todistamaan yrittäjyyskisan kuuman finaalin ratkaisua! Aluksi katselijoiden mieleen palautettiin vielä videolla, millaisia ideoita ryhmillä oli. Sen jälkeen lavalle astui tuomariston edustajana Henri Hakavuori. Puheessaan Henri nosti esille jokaisen idean toteuttamiskelpoisuutta ja korosti sitä, miten hienoa oli ollut seurata ryhmien työskentelyä.

Henri jakoi aluksi kaksi kunniakirjaa. Ensimmäisen niistä sai Lahjamo ”Perinteisen käsityön nykyaikaistamisesta”. Pihanhoito Rautkivi haluttiin nostaa esille siitä, että heidän ideansa oli heti muutettavissa yrittäjyydeksi ja työllistymiseksi.

Virta-Heimon yrittäjyyskisan voittajaksi valittiin Juho Länsipuron, Kaapri Leponiemen ja Alvar Hankamäen Foodswipe!  Perusteluina tuomaristolla oli idean kypsyys ja hyvä taustoittaminen olemassa olevasta ongelmasta. Idea oli myös skaalattava ja ajankohtainen.

Nuorilta kootun palautteen mukaan he olivat tyytyväisiä, että olivat lähteneet kisailemaan. Kisa toi yrittäjyysasioita käytännöllisesti ”iholle” ja esim. ryhmätyöskentely koettiin todella arvokkaaksi. Finaalivaiheen mentorointi oli monille suorastaan silmiäavaava kokemus ja kaikki nuoret kiittivät sitä, miten kannustavaa palautetta he kokeneilta yrittäjiltä saivat.

Pääpalkinnon voittanut Foodswipe-ryhmä sai tuhannen euron stipendin. Lisäksi muille ryhmille jaettiin stipendeinä ja palkintoina leffalippuja yhteensä noin 500 euron edestä. Kisan sponsoreina toimivat GLi-yhtiöt, Neste Mantunkulma, Lempäälän Kehitys Oy ja Oma Säästöpankki, sekä Lempäälän kunta.

Järjestelyistä vastasivat Riina Aspila (Tredu) ja Jarmo Lehtinen (Lelu), sekä yrittäjien osalta Ismo Paananen.

Kaikkien finaaliesitysten videot ovat nähtävillä täällä.

Valtava kiitos kilpailun mahdollistaneille: ideoijille, yritysmentoreille, sponsoreille, tuomaristolle, kilpailuun osallistuneille sekä muille taustatukena toimineille <3

Mahtavat onnittelut voittajille <3